Így kezdj hozzá a fittséged visszanyeréséhez 40 éves korod után

Nem számít, hány éves vagy, nincs több kifogás arra, hogy elhanyagold az egészséged és a fittséged. Szóval, a 40-es éveiben jársz? Vagy lehet, hogy néhány évvel mindkét oldalon, de egy biztos, a testmozgásnak az életmódod alapvető részének kell lennie.

40 éves korod után

Megértjük, hogy a munkaidőd hosszú, és az otthon a családdal töltött időd is korlátozott, de ha szeretnél minél tovább a szeretteid körében maradni, akkor szánj egy kis időt magadra is. Ebben a sorozatban azzal foglalkozunk, hogy milyen fontos a fittségi szinted fenntartása, ha az életed túlmutat a 40-en. Az olyan tényezők, mint a mobilitás, az anyagcsere és a regenerálódás mind olyan fontos kérdések, amelyekkel a jövőben szembe kell néznünk, de ha nem kezdjük el, semmi más nem következhet. Soha nem késő, úgyhogy kössünk egyezséget és #BeFitOver40.

A negyvenes éveink egy kicsit hullámvasútra visznek. Egyrészt sokan közülünk egyre jobban beilleszkednek a munkahelyükön, és anyagilag is biztosabbak vagyunk, másrészt azonban ezek a vezetői szintű szerepek egyre több stresszt hoznak az otthonunkba, és potenciálisan érzelmi tinédzserekkel élünk, miközben azon tűnődünk, hogy miért nem sikerült megírnunk azt a bestseller regényt vagy felhasítanunk az atomot. Ráadásul a sportban és a testmozgásban való részvételünk valószínűleg visszaesett, mivel naponta annyi tányérral kell zsonglőrködnünk.

Mégis, ne tévedjünk, a 40-es éveink kihívást jelentenek a testünk számára. Törékenység 40 után. Az ausztráliai Adelaide-ben, a Flinders Egyetemen 2021-ben végzett tanulmány szerint a törékenységhez vezető út már 40 éves korban elkezdődhet, és az eredmények azt mutatták, hogy a vizsgált 40-49 évesek 45%-a a "pre-frailty" jeleit mutatta. Megdöbbentő módon ez ugyanannyi százalékos arány a 70-75 éves korosztályban vizsgáltak között.

Mintha ez nem lenne elég kijózanító, az ereink elkezdenek megmerevedni, és a vérnyomásunk valószínűleg kúszni fog felfelé, ahogy haladunk a középkorúság útján. Középkorban a legtöbb amerikai évente 3-4 kilót hízik, és mivel a 40-es éveinkben nagyobb valószínűséggel veszítünk izmot, nem a sovány tömeg növekedéséről beszélünk. Mindez hozzájárul a rossz koleszterinszinthez és növeli a vércukorszintünket. Tehát a 40-es éveinket a padon ülni nem opció, ha egészségesebb és hosszabb életet szeretnénk.

Soha nem késő

Még 1966-ban a University of Texas Southwestern Medical School úttörő tanulmánya megállapította, hogy még a háromhetes ágynyugalomnak alávetett egyetemisták is nehezen tudtak a korábbi szintjükön teljesíteni, amikor visszatértek az aktív életmódhoz. A kutatók magasabb nyugalmi szívfrekvenciát, megnövekedett vérnyomást találtak, és a szív- és érrendszeri kapacitás általános csökkenését is megfigyelték.

Bíztató, hogy ezek a negatív tényezők a mozgásprogramban való részvétel után megfordultak. Évtizedekkel később ugyanezeket a férfiakat, akik már 50-es éveikben jártak, ismét edzésprogramba állították, és hat hónap elteltével a férfiak átlagosan 10 kilót fogytak. A csoport olyan javuló funkciókat is mutatott, mint például az alacsonyabb vérnyomás és a szív maximális pumpálási képessége, amely megegyezett a korábbi, 20 éves korukban elért alapértékekkel.

Ezekben a vizsgálatokban az egészség javulásának kulcsa az állóképességre összpontosító edzés volt, mindez az oxigénszállításra és a szív és az artériák karbantartására gyakorolt pozitív hatásainak köszönhetően. A dallasi kutatók a gyaloglást, a kerékpározást és a kocogást javasolták. Az állóképességi edzés hasonló típusai közé tartoznak az ütősportok, az evezés, a tánc, sőt, akár egy kör golfozásban való részvétel is.

Bár a jobb közérzet nyilvánvaló kulcsa az aktivitás fokozása, ha úgy érzi, hogy teljesen formán kívül van, lassan kell kezdenie, de a lényeg, hogy egyszerűen kezdje el. Az edzést fokozatosan építheted fel heti három-négy órára, és onnan folytathatod, ha úgy érzed, hogy képes vagy rá.

Az élet 40 évesen kezdődik

Most már tehát megtörtént a valóságellenőrzés. Persze, lehet, hogy jól érzed magad, de fokozatosan romlik az egészséged, ha nem vagy aktív. A jó hír az, ahogy a tanulmányok is mutatják, hogy a rendszeres testmozgással drasztikusan javíthatod az egészségi állapotodat. Jason Parrish 42 éves férj és négygyermekes apa. 2009-ben krónikus myelogén leukémiát diagnosztizáltak nála, ami arra kényszerítette, hogy kihagyja az edzőtermet és ágynyugalomra kényszerüljön.

Miután remisszióba kerültem, néhány évvel a diagnózis után, nem tetszett az immár túlsúlyos fickó a tükörben" - mondja. "Így hát visszavettem, amit elvettek tőlem... plusz érdeklődéssel. Az edzőterem a templomom, a terapeutám és az életmódom. Legfőbb egészségügyi célom, hogy inspiráljak másokat, akik hasonló helyzetben vannak. Hogy tudják, még nem késő.

Parrish távol áll attól, hogy hagyja, hogy a középkor és az élet akadályai nyomasztják, Gentleman Jacked néven követők ezreit inspirálja az Instagramon. Testépítőként profi kártyája megszerzésére készül, és 2019-ben benevezett első versenyére. Parrish első helyezést ért el a 2020-as NPC Masters USA bajnokságon, de az overallban csak egy ponttal maradt le a profi kártyáról. Ez egy izgalmas utazás, amely új lendületet ad neki.

"Most már csak azon dolgozom, hogy fejlődjek, de egy kicsit megváltozott a szemléletem" - mondja Parrish. "Többé nem fogok kiválasztani egy műsort, amire felesleges időzítéssel edzek, hanem addig dolgozom keményen, amíg magabiztos nem leszek azzal, amit látok, és aztán nekivágok." Lehet tehát, hogy már a 40-es éveidben jársz, de akár apró lépéseket szeretnél tenni az aktívabbá válás felé, akár még vannak álmaid a testépítésben, vagy bármilyen más sportágban, amit kergetni szeretnél, sosem késő elkezdeni az edzéseket. Egészséges táplálkozás.

#40-eves-korod-utan

By Admin, 2021/10/4